دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

نگاهی به کم کاری وب سایت های گردشگری در معرفی جاذبه های خراسان رضوی

  • کد خبر: ۹۵۱۲۸
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
نگاهی به کم کاری وب سایت های گردشگری در معرفی جاذبه های خراسان رضوی
نبود وب سایت جامع گردشگری درباره استان خراسان موجب شده است جاذبه‌های این استان از چشم گردشگران پنهان بماند.

سیدی | شهرآرانیوز؛ پیش از سفر به نقطه‌ای که اطلاع چندانی درباره آن ندارید، چه می‌کنید؟ دسترسی به فضای مجازی و ارائه هرگونه اطلاعاتی در آن، افراد را در گام اول به سمت جست وجو‌های اینترنتی می‌کشاند، رفتاری که در سراسر جهان عمومیت دارد. سؤال اینجاست که ایران به عنوان کشوری مدعی در این حوزه، چقدر توانسته از سایت‌ها و ظرفیت آن‌ها برای معرفی جاذبه هایش و جذب گردشگر بهره ببرد؟ در این میانه، سهم مشهد و استان خراسان، در فهرست جاذبه‌های معرفی شده تا چه حد است؟ گزارش پیش رو، مروری است بر داشته‌های مشهد در عرصه فضای مجازی. متأسفانه جای خالی یک وب سایت جامع گردشگری در این شهر و استان با یک جست وجوی ساده اینترنتی دیده می‌شود.

visitiran.ir؛ سایتی که تنها عنوان جامع را یدک می‌کشد!

تعداد جاذبه‌های معرفی شده: ۷

سایت «ویزیت ایران» با عنوان «پرتال جامع گردشگری ایران»، از بزرگ‌ترین سایت‌های گردشگری ایران است که با حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور راه اندازی شده است. گرچه این سایت احتمالا قصد داشته است نمونه بومی شده وب سایت پرطرفدار visit a city باشد، هنوز برای رسیدن به این هدف، راه زیادی در پیش دارد.

در نمونه‌های خارجی علاوه بر فراوانی جاذبه‌های گردشگری معرفی شده هر شهر، نشانی دقیق، مسیر گردشگری، وسایل حمل و نقل عمومی و... نیز معرفی شده است، اما در این سایت، علاوه بر کم بودن جاذبه‌های گردشگری معرفی شده مشهد و حتی استان خراسان (فقط هفت جاذبه در کل استان خراسان رضوی)، نشانی دقیقی هم ذکر نشده است.
این سایت برای معرفی هر جاذبه تنها از یک توضیح مختصر به همراه عکس و نقشه استفاده کرده است.

کجارو؛ توصیه‌های پر از اشتباه!

تعداد جاذبه‌های معرفی شده: ۲۰

کجارو، یکی از سایت‌های معروف گردشگری در ایران است. این وب سایت به معرفی ۲۰ جاذبه گردشگری استان خراسان رضوی و یک سوغات از مشهد پرداخته است، اما متأسفانه توضیحات این وب سایت خالی از اشکال نیست.

به عنوان مثال این سایت در معرفی آرامگاه فردوسی نوشته است: «احداث آرامگاه فردوسی به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز شد و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید.» درحالی که بنای اصلی آرامگاه در سال ۱۳۱۳ و بر اساس طرح کریم طاهرزاده بهزاد ساخته و در سال ۴۳ مجدد بر اساس همان طرح قبلی توسط هوشنگ سیحون بازسازی شد.
در نمونه‌ای دیگر درباره باغ خونی توصیه شده است: «در سفر به مشهد نباید دیدن این باغ را از دست داد.» در حالی که سال هاست در باغ خونی به روی مردم بسته است.

الی گشت؛ غیرکاربردی با کپی کاری 

تعداد جاذبه‌های معرفی شده: ۱۵

با اینکه وب سایت «الی گشت» یکی از سایت‌های فعال در عرصه گردشگری ایران است، مشخص است نویسنده در قسمت معرفی جاذبه‌های گردشگری مشهد، دقت و حوصله چندانی خرج نکرده است. بیشتر جاذبه‌های گردشگری معرفی شده در این وب سایت کپی از سایر وب سایت هاست، آن هم کپی‌های اشتباهی که نشان می‌دهد نویسنده مطلب حتی حوصله گشتن دنبال مطلب صحیح را هم نداشته است!

توضیحات مربوط به آرامگاه فردوسی در این سایت هم کاملا مشابه سایت کجارو و اشتباه است. ایراد دیگری که به مطلب این وب سایت وارد است، معرفی صرف و غیرکابردی و بدون ارائه نشانی دقیق جاذبه هاست.

همگردی؛ سایتی قدیمی با جاذبه‌های غیرطبیعی!

تعداد جاذبه‌های معرفی شده: ۴۹

اطلاعات وب سایت همگردی بیشتر توسط مردم عادی کامل می‌شود؛ به همین دلیل فهرست جاذبه‌های معرفی شده در این وب سایت طولانی‌تر از بقیه به نظر می‌رسد. اما در این فهرست که ۴۹ جاذبه از مشهد در آن معرفی شده است، خبری از آرامگاه فردوسی، نادر و دیگر مکان‌های تاریخی مشهد نیست؛ در عوض تا دلتان بخواهد پاساژ و جاذبه تفریحی دیده می‌شود!

با اینکه این وب سایت ظرفیت فیلتر کردن بر اساس محبوب ترین، پربازدیدترین، جدیدترین، بیشترین نظر و نزدیک‌ترین را دارد و از این حیث از دیگر سایت‌ها کامل‌تر است، باز هم فاقد نشانی‌های دقیق و کاربردی است.

کپی کاری و به روز نبودن اطلاعات، از دیگر اشکالات وب سایت همگردی است؛ به عنوان مثال موزه تاکسیدرمی مدت هاست که به باغ وکیل آباد مشهد انتقال یافته، اما هنوز نشانی قبلی آن در شهرک صنعتی آورده شده است، یا موزه آب که مدت هاست تعطیل شده، جزو پیشنهاد‌های این وب سایت به گردشگران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->